Stiri, articole, comunicate
9.960 vizite

Ce beneficii vor angajații din România pe lângă salariu?

Top 10 beneficii extrasalariale preferate de angajați (și câteva pe lângă) * De ce trebuie să țină cont angajatorii când compun pachetele de beneficii

undefined

Beneficiile extrasalariale reprezintă unul dintre criteriile-cheie de atragere a noilor angajați, dar au rol important și în păstrarea și motivarea celor pe care firmele îi au deja în echipă. De la declanșarea pandemiei încoace, pe lista preferințelor salariaților au apărut tot mai multe beneficii extra: financiare, pentru sănătate (atât fizică, cât și pentru nervii capului), flexibilitatea programului etc.

Top 10 beneficii extrasalariale pe care și le doresc angajații

1. Tichetele de masă reprezintă principalul beneficiu extrasalarial pentru angajați, indiferent de vârsta acestora. Chiar dacă au fost suprataxate de la 1 ianuarie 2024, odată cu creșterea valorii lor maxime de la 1 ianuarie 2024 (la 40 de lei bucata), ele sunt foarte importante în contextul economic actual, când prețurile alimentelor au luat-o pe câmpii. 

undefined

2. Abonamentul medical în sistemul privat îi ușurează viața angajatului datorită condițiilor mai bune din clinici, serviciilor mai rapide și cozilor mai scurte. Unele companii oferă acest beneficiu și membrilor familiei angajatului. Dacă abonamentele includ și un membru al familiei, cel mai des e vorba de copil", a constatat Ana-Maria Soare, consultant în recrutare (Arthur Hunt). La mare căutare sunt pachetele medicale care conțin și ședințe de psihoterapie sau servicii stomatologice, căci, dacă ne-am baza exclusiv pe fondurile alocate de CNAS pentru tratarea danturii, am folosi tichetele de masă doar pentru supe clare și piureuri. Asigurarea medicală privată este de asemenea solicitată des de angajați, iar cei care călătoresc mult cu mașina cer uneori și asigurare de viață. Apropo de mașină, un alt beneficiu pe placul salariaților este...

3. Asigurarea/decontarea transportului. Dacă vorbim de firmele care își au punctele de lucru în afara orașelor, asigurarea transportului angajaților la/de la serviciu cu autocarul sau microbuzul e esențială.

Pentru rolurile de la middle management în sus, se oferă salariatului mașină și car allowance (n.a. o sumă de bani pe care angajatorul o acordă angajatului care are nevoie să-și folosească mașina în cadrul activității sale). Poate fi vorba de o sumă agreată pentru combustibil sau card pentru combustibil fără limită. Mașina și combustibilul intră uneori și în pachetul de beneficii pentru agenții de vânzări și, în funcție de companie, aceștia o pot folosi și în interes personal", spune Ana-Maria Soare.

undefined

4. Asigurarea cazării reprezintă un beneficiu preferat de angajații din provincie care nu-și permit să dea sute de euro pe chirie când vin să lucreze în Capitală. Unii angajatori fie îi găzduiesc în incinta societății în care se desfășoară activitatea, fie le oferă cazare la hotel/pensiune (dacă angajarea e pe o perioadă mai scurtă), fie contribuie la plata chiriei într-un apartament (dacă e vorba de angajare pe termen lung). Dacă angajații nu sar calul la consumul de apă și curent, patronul unei societăți de construcții care a dat un anunț de angajare la noi pe Anuntul.ro mi-a transmis că le plătește el și utilitățile.

5. Primele și bonusurile. Primele de Paște, de Crăciun (în bani sau sub formă de tichete cadou), tichetele de vacanță sau, mai nou, cele de cultură, bonusurile de performanță ori al 13-lea salariu cresc rata de retenție și motivație a angajaților.

6. Programul flexibil. Pe vremuri" (alea nonpandemice), programul flexibil însemna posibilitatea de a alege să lucrezi în schimbul I, II sau III. În contextul actual, din ce în ce mai mulți angajați, în special cei din Generația Z (viitorul țării), caută locuri de muncă remote sau în sistem hibrid, pentru că factorul financiar trebuie dublat de cel al timpului. Apropo de timp, angajații preferă și...

undefined

7. Zilele libere suplimentare. Concediul minim impus de lege este de 20 zile pe an, dar angajatorii ar putea oferi zile în plus angajaților care au o vechime în firmă de peste 10 ani. Salariaţii ar dori să mai primească libere de ziua lor de naștere, pentru rezolvarea unor probleme personale (mers cu copilul la medic, de exemplu) sau pentru formarea profesională (participarea la un curs sau susținerea unui examen).

8. Cursurile de dezvoltare profesională și personală plătite de firmă sunt mai mult decât un beneficiu extrasalarial - sunt o investiție. În urma cursurilor de dezvoltare profesională, angajatul va fi la zi cu toate informațiile necesare pentru domeniul în care lucrează și va munci mai repede și mai eficient. Dezvoltarea personală îl va ajuta să se adapteze mai ușor la schimbări, să-și atingă singur obiectivele, să mai reducă din stres... Reconversia profesională internă este și ea un beneficiu, atât pentru angajat, cât și pentru companie (de ce să se caute talente noi pentru un departament nou înființat dacă talentul există deja în firmă și-și dorește să lucreze în departamentul respectiv?).

9. Pensia privată. Contribuția firmei la Pilonul 3 de pensii le demonstrează angajaților că viitorul lor e important pentru șef (- Uite, ca să vezi că îmi pasă de tine și după ce te retragi din activitate" cum ar veni). Dacă angajatul alege să plătească 100 de lei pe lună la un fond de pensii private, angajatorul poate participa și el cu aceeași sumă, dublând astfel fondurile.

undefined

10. Abonamentul la sala de sport: contractul semnat de firmă cu un lanț de săli de sport și fitness îi scutește de plata a câtorva sute de lei pe an pe angajații care vor să adopte un stil de viață sănătos și să facă pătrățele. În special tinerii sunt interesați de acest beneficiu.

Alte beneficii preferate de angajați sunt plata utilităților și asigurarea logisticii pentru amenajarea biroului de acasă dacă se lucrează remote (telefon, PC sau laptop), asistența pentru părinți (zile extra de lucru de acasă, suport financiar pentru costurile creșei sau grădiniței, cadouri de 1 Iunie și de Moș Crăciun sau chiar stimulente pentru adopție), masajul la birouabonamentele la servicii de împrumutat cărți - un fel bibliotecă mobilă (practic, există un catalog din care angajatul poate alege titluri care-l interesează, i se aduc cărțile, le citește și le înapoiază) sau un mediu de lucru nonconformist, fără birouri înghesuite, cu camere de jocuri sau de relaxare, cu gustări, fructe, sucuri naturale sau cu un pahar de prosecco în loc de cafeluța de dimineață (în special în IT se oferă astfel de „tratamente". Altă ligă, deh!).

La ce trebuie să se uite un angajator atunci când compune pachetul de beneficii?

A. Nevoile angajaților

Este foarte important ca angajatorul să cunoască nevoile reale ale angajaților înainte de a le oferi un beneficiu anume. Gabriel Chicioreanu, consultant în managementul carierei (4Career), recomandă să se țină cont, în primul rând, de contextul social al zonei în care oamenii își desfășoară activitatea. 

În mediul rural și în orașele mici, unde și salariile sunt minime, nevoia oamenilor este de a avea tot un beneficiu financiar imediat. Astfel, sunt preferate  bonurile de masă, tichetele cadou sau primele de sărbători. Dacă mergem către orașele medii și mari, putem vorbi și de alte beneficii extra care vor fi primite cu plăcere de către angajați: asigurările medicale, parteneriatele cu săli de sport și de spectacole, accesul la cursuri plătite de companii în mod privat, un buget pentru vacanțe etc.

Chiar așa, ce să facă nea Ion de la țară cu un abonament la fitness dacă la el în sat nu există săli de sport sau dacă lui nu-i trebuie așa ceva, că face fitness zilnic spărgând lemne?

Contează mult și media de vârstă a angajaților: „Cei tineri, abia intraţi pe piaţa muncii, preferă, pe lângă tichetele de masă, abonamente la sala de sport, la teatru, un program de lucru sută la sută remote. În schimb, angajații de vârstă medie se gândesc mai degrabă la o asigurare medicală sau la o pensie privată", a observat Gabriel Chicioreanu.

undefined

B. Bugetul firmei

Mulți angajatorii, oricât de mărinimoși ar fi, nu au cum să le ofere salariaților tot ce aceștia poftesc (din motive financiare, nu că ar avea ceva personal cu ei). Ana-Maria Soare vine cu un sfat util: recomandă angajatorului să calculeze cât anume își permite să cheltuie cu un angajat (pe lângă salariu) și să îi pună acestuia la dispoziție un pachet flexibil de beneficii din care își poate alege ce-l interesează. „De exemplu, dacă are la dispoziție 500 de lei pe lună, un angajat poate alege un abonament la sală și un abonament de sănătate. Colegul lui poate alege un card de combustibil încărcat cu suma respectivă și tot așa, depinde de nevoile fiecăruia."

C. Urmărirea competitorilor

- Ce oferă concurența și nu ofer eu?", asta ar trebui să se întrebe angajatorii atunci când așteaptă cu lunile să le intre pe ușă un candidat pentru postul scos la concurs sau când oamenii din firmă le pleacă la mai bine. Și să acționeze în consecință, adică să vină mereu cu pachete atractive de beneficii pentru echipă, dar și pentru cei care participă la interviuri. După nevoi și după buget, coane Fănică!

Dacă ești angajat și vrei un job nou, studiază oferta zilnică de locuri de muncă de pe Anuntul.ro. Nu te uita numai la salariu, ci pune în balanță toate beneficiile oferite de fiecare angajator în parte înainte de a lua o decizie.

Autor: Raluca Cincu