mergi
sus
Stiri, articole, comunicate
498 vizite

Cum se modifică Programul Rabla în 2025

Ce subvenții se dau pentru achiziția de mașini noi sau motociclete; Ce mașini sunt eligibile pentru Rabla 2025; Sunt excluși din program dealerii, dacă nu sunt reprezentanții autorizați ai unui producător;

 

Ministerul Mediului a pus în debatere publică noul ghid de finanțare pentru achiziția de mașini noi cu subvenție de la Fondul de mediu, adică deja celebrul Rabla, ediția 2025. Spre dezamăgirea producătorilor, care tot făceau lobby de câteva luni ca să fie mărite primele pentru mașini electrice, autoritățile au anunțat că nu schimbă sumele alocate, adică rămân cele din 2024 (care fuseseră deja micșorate serios față de 2023), dar se schimbă unele prevederi din programul vechi, de exemplu mașinile diesel sunt excluse din programul de anul ăsta.

Ghidul va sta în dezbatere publică 30 de zile deci este posibil ca la final de aprilie, început de mai 2025 să înceapă Rabla 2025. Dacă sumele anunțate de stat vi se par totuși acceptabile, puteți începe să vă căutați o mașină, în limita a 60.000 de euro cu TVA inclus pentru cele cu ardere internă și de 70.000 de euro TVA inclus pentru cele electrice. Pregătiți actele și plătiți-vă datoriile la buget, ca să fiți eligibili pentru Rabla 2025.

Principalele schimbări ale programului Rabla 2025:

-   Mașinile Diesel sunt excluse din program – adică nu puteți folosi ecotichetul Rabla pentru achiziția unei mașini alimentate cu motorină

-   Dealerii auto sunt excluși și ei din program, dacă nu sunt reprezentanții autorizați ai unui constructor sau importator de autovehicule

-  Programul Rabla va fi unul singur la nivel național (adică nu vor mai fi diverse variante ca până acum: Rabla plus, Rabla local etc) și se va desfășura multianual, în perioada 2025-2030, cu finanțare din Fondul de mediu.

undefined

Care sunt sumele prin care statul va stimula achiziția de mașini/motociclete noi

În limita bugetară anuală alocată – care deocamdată nu a fost anunțată pe 2025 – Ministerul Mediului propune ca în schimbul casării unui autovehicul mai vechi de opt ani, beneficiarii programului Rabla să primească următoarele sume:

a)   7.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete;

b)   10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă*) sau hibrid;

c)   13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;

d)   25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

*Cu excepția anunțată anterior, că în categoria autovehiculelor cu propulsive termică NU mai intră și mașinile Diesel.

Ce fel de mașini se pot cumpăra cu aceste ecotichete

Ecotichetele de la Fondul de Mediu pot fi folosite pentru cumpărarea de autoturisme, autoutilitare sau autospeciale uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă – cu excepția celor alimentate cu motorină) sau hibrid: 

a) care nu au fost înmatriculate niciodată;

b) a căror valoare de achiziție nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus;

c) generează maximum 145 g CO2/km în sistem WLTP, exceptând motocicleta;

d) generează maximum 120 g CO2/km în sistem WMTC, conform informaţiilor înscrise în COC, pentru motocicletă.

De asemenea, ecotichetele pot fi folsite pentru achiziția de autoturisme, autoutilitare sau autospeciale uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:

a) care nu au fost înmatriculate niciodată;

b) a căror valoare de achiziție nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus;

c) generează mai puțin de 80 g CO_2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid;

d) autovehiculele DRIVE-TEST/DEMO care, cumulativ, respectă următoarele condiții:

  • este înmatriculat/înmatriculată pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă, inclusiv, faţă de data vânzării şi care nu depăşeşte 6.000 km inclusiv;
  • înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO;
  • este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.

 undefined

Condiții pe care trebuie să le îndeplinească persoanele fizice sau juridice care se înscriu în program

a) au domiciliul/reşedinţa/sediul în România;

b) sunt la zi cu plata taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local unde au domiciliul/reședința/sediul;

c) nu au fost condamnate pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;

d) se angajează să predea către un colector autorizat un autovehicul uzat aflat în proprietatea sa și să încarce în aplicație certificatul de distrugere;

e) se angajează să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat și să încarce în aplicație certificatul eliberat de autorități.

Care sunt persoanele juridice, cu sediul în România, care se pot înscrie în program:

a) unitatea administrativ-teritorială, inclusiv subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului;

b) unitatea sau instituţia de învăţământ, de stat ori privată;

c) instituţia publică, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare înfiinţat ca instituţie publică, precum şi instituţia din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională;

d) organizaţia neguvernamentală;

e) unitatea aparţinând unui cult religios recunoscut în România;

f) operatorul economic, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare care îşi desfăşoară activitatea în regim economic;

g) societatea profesională de avocaţi cu răspundere limitată;

h) unităţile medico-sanitare înfiinţate potrivit prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

i) entităţi fără personalitate juridică: persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală şi întreprinderea familială;

j) organizaţiile profesionale care sunt organizate şi îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, conform dispoziţiilor legale speciale;

k) alte persoane juridice, de drept public ori de drept privat.

 undefined

Procedura de înscriere în Programul Rabla 2025 – ce acte trebuie să conțină dosarul

  • Actul de identitate care arată că sunteți cetățean român, cu domiciliul/reședința în România;
  • Certificatul de înmatriculare a rablei dată la casare;
  • Cartea de identitate a rablei;
  • Dacă din certificatul de înmatriculare sau din cartea de identitate a rablei nu rezultă anul fabricației, anul primei înmatriculări în România și/sau categoria, e nevoie și de un act doveditor eliberat de Poliție – serviciul înmatriculări;
  • Certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale la zi (emis de primăria unde locuiți) – nu mai vechi de 30 de zile. Se poate obține și depune și online;
  • Certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis de ANAF, agenția județeană de care aparțineți, nu mai vechi de 90 de zile. Se poate obține și online, din Spațiul Privat Virtual.

De asemenea, pentru a fi eligibili să participe la program, trebuie să se înscrie și să primească o validare și producătorii sau importatorii de mașini. Ministerul Mediului, prin Administrația Fondului de Mediu, va întocmi apoi o listă cu acești producători, importatori, comercianți autorizați care pot primi ecotichetele de la persoanele fizice/juridice beneficiare care achiziționează o mașină.

Persoana fizică care urmărește obținerea unui ecotichet trebuie să depună în termen de zece zile de la data înscrierii în program, documentele aferente mașinii uzate date la casat și, de asemenea, să opteze pentru un producător auto validat în aplicație, de la care va achiziționa mașina nouă.

Producătorul are la dispoziție 20 de zile ca să analizeze solicitările de la persoanele fizice/juridice beneficiare ale programului.

Procesul de distrugere și casare a mașinii vechi trebuie finalizat în termen de 30 de zile de la obținerea statutului de „beneficiar finanțare”.

Așadar, durata totală de implementare este de 90 de zile de la obținerea statutului de „beneficiar finanșare” la cumpărarea propriu-zisă a mașinii noi.

Obligațiile pe care le aveți după cumpărarea mașinii

Beneficiarii primelor Rabla 2025 au obligația să respecte următoarele condiții, după ce cumpără mașinile noi:

  • Înmatricularea permanentă a autovehiculului nou să fie în România, pe numele beneficiarului, pentru o perioadă de minimum trei ani de la emiterea facturii.
  • În cazul leasingului financiar, înmatricularea permanentă pe numele beneficiarului trebuie realizată la sfârșitul perioadei de leasing.
  • Este interzisă înstrăinarea autovehiculelor noi achiziționate în cadrul programului pe durata celor trei ani de monitorizare sau până la finalizarea perioadei de leasing financiar.

Dacă nu sunt respectate aceste condiții, beneficiarul va trebui să dea înapoi prima obținută în cadrul programului.

Spor la casat rable și la găsit mașina visată! 

Autor: D.B.
 

Prin utilizarea serviciilor noastre, iti exprimi acordul cu privire la faptul ca folosim module cookie in vederea analizarii traficului si a furnizarii de publicitate. Afla mai multe detalii

Sunt de acord