Are dreptul chiriașul la un loc de parcare de reședință?
Care sunt regulile primăriilor de sector din București pentru închirierea parcărilor de reședință; Unde și cum pot chiriașii să beneficieze de aceleași drepturi ca proprietarii, ca să primească un loc de parcare;
În București, răspunsul la întrebarea din titlu este complex. De fapt sunt aproape șase răspunsuri, câte sectoare are orașul. Depinde de regulamentul primăriei de sector în care se află locuința închiriată. Mai depinde și de niște proceduri birocratice pe care chiriașul trebuie să le facă în plus față de un proprietar, dacă vrea să ceară un loc de parcare de la primărie. Ce este sigur este că NU se poate ca chiriașul să folosească locul de parcare luat de la primărie pe numele proprietarului. Cel puțin în teorie.
Apartamentul privat NU se închiriază odată cu locul de parcare public
Toate primăriile de sector au regulamente de parcare, similare dar care diferă în unele privințe de la un sector la altul. Absolut toate primăriile interzic folosirea locului închiriat pe un nume și un anumit număr de mașină de către un alt nume și o altă mașină. Mai ales în era codurilor QR, pe care majoritatea primăriilor le distribuie titularilor la alocarea locurilor de parcare. Codul QR ajută la identificarea mașinii parcată pe loc și astfel se poate afla dacă mașina e a titularului sau nu.
Evident, penuria de locuri de parcare din București face și ca atenția/vigilența vecinilor să fie mare față de orice loc de parcare, așa că nu prea merge să… „mergi pe burtă” și să-i lași chiriașului odată cu apartamentul și locul de parcare pe care l-ai avut pe numele tău. Decât dacă ai vecini cumsecade.
Singurul caz în care apartamentul se poate închiria împreună cu locul de parcare este în cazul în care proprietarul a cumpărat și locul de parcare – de regulă în interiorul unui complex rezidențial. Altfel, dacă locul de parcare este public, el se închiriază numai de la primărie, urmând procedura birocratică descurajantă de mai jos.
Două condiții esențiale pentru închirierea unui loc de parcare în București
Prin urmare, ce trebuie să facă chiriașii din apartamentele închiriate ca să obțină de la primărie și un loc de parcare de reședință? Presupunând că atunci când ajunge chiriașul în blocul respectiv mai sunt locuri în jur care să aștepte să fie închiriate…
1. Domiciliul sau reședința în apartamentul închiriat - prima condiție este ca chiriașul să-și treacă în buletin domiciliul sau reședința în casa închiriată. Pentru asta e nevoie să arate la Direcția de Evidența Populației contractual de închiriere, vizat de ANAF. Dacă închirierea e pe termen lung, iar chiriașul are de gând să stea mai mulți ani în respectivul loc, își poate declara domiciliul acolo, caz în care, dacă are în proprietate o mașină, e musai s-o și înmatriculeze în noua localitate de domiciliu. Asta va fi și o altă condiție ulterioară ajutătoare pentru închirierea locului de parcare;
2. Înmatricularea autoturismului – trebuie să fie în general în România, cu excepția sectorului 6, care pune condiția ca mașinile care primesc loc de parcare de reședință să fie înmatriculate numai în București, iar sectorul 1 face o excepție numai pentru cele în leasing.
Acestea sunt cele două condiții esențiale pe care chiriașii trebuie să le îndeplinească, dar nu suficiente. Mai există niște condiții, pentru că trăim în România și asta trebuie să ne ocupe tot timpul.
Condiții cumulative pentru obținerea unui loc de parcare de reședință în cele șase sectoare din București
Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească CUMULATIV cei care vor să închirieze un loc de parcare în București sunt următoarele:
- Autovehiculele să aibă o masă totală autorizată mai mică de 3,5 tone, iar dimensiunile acestora să fie de maxim 5,2 m lungime și 2,1 lațime, fără oglinzi;
- Persoanele fizice sau persoanele juridice să facă dovada că au domiciliul/reședința/sediul social/punctul de lucru stabilit în imobilul respectiv, declarat în cerere și autoturismul să fie înmatriculat în România (excepție fac sectoarele 1 și 6 care pun condiția ca mașinile să fie înmatriculate în București);
- Locul de parcare solicitat este pe o rază de maxim 100-200 de metri față de adresa de domiciliul/reședință/sediul social/punctul de lucru (în sectorul 3 de exemplu limita este de 100 de m, în sectorul 4 de 150 de metri, în sectorul 5 de 200 de m);
- CNP-ul sau CUI-ul persoanelor fizice sau juridice sau numerele de înmatriculare ale autoturismelor respective nu sunt încă utilizate pentru un loc de parcare atribuit deja sau pentru o solicitare transmisă electronic prin intermediul platformei on-line, aflată în curs de soluționare;
- Persoanele fizice sau juridice figurează în evidențele fiscale ale Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale de sector (adică să aibă rol fiscal deschis);
- Autovehiculele se află în proprietate personală sau leasing/contracte de folosință sau de comodat/închiriere;
- Persoanele nu figurează cu debite restante către bugetul local al sectorului;
- Autovehiculul trebuie să aibă inspecția tehnică periodică valabilă (copie talon cu viza ITP) și RCA valabil;
Așadar, în cazul special al chiriașilor, aceștia se află într-o poziție dificilă în fața acestei liste cu condiții. Pentru că în general ei nu se grăbesc să-și stabilească domiciliul în locuința închiriată, chiriile se mai măresc, oamenii își mai schimbă job-urile și orașele și sunt puține situațiile în care un chiriaș își trece domiciliul în buletin și mașina tot acolo.
Dar cine are cu adevărat interes să ceară un loc de parcare face și demersurile astea. Totuși, de regulă chiriașii își fac flotant, caz în care NU își pot trece și mașina la adresa unde au flotantul. Excepție fac numai cetățenii străini, singurii care își pot înscrie mașinile la domiciliul provizoriu din România.
În majoritatea sectoarelor, însă, chiar și cu flotantul se poate face o cerere pentru loc de parcare, dacă măcar mașina este înmatriculată în România. Așadar, iată situația din fiecare sector în parte:
Sectorul 1 – condiții pentru obținerea unui loc de parcare de reședință - Autoturismul trebuie să fie înmatriculat în Municipiul București, excepție făcând cele cu contract de leasing – așadar chiriașul care are domiciliul sau reședința în sectorul 1, trebuie fie să aibă mașina proprie înmatriculată în București, fie să aibă o mașină în leasing, caz în care nu e musai să aibă număr de București;
Sectorul 2 - condiții pentru obținerea unui loc de parcare de reședință - Se pot atribui locuri in parcajele de resedinta numai pentru autoturismele ai caror proprietari sau utilizatori au domiciliul sau resedinta pe raza Sectorului 2, astfel cum rezultă din certificatele de inmatriculare prezentate – deși nu zice unde trebuie să fie înmatriculată mașina, există doar două variante posibile: fie un chiriaș din sectorul 2 are domiciliul în sectorul 2, caz în care are și mașina înscrisă aici, fie are doar reședința și utilizează o mașină în leasing, caz în care trebuie ca mașina să aibă înscris în talon domiciliul sau reședința omului;
Sectorul 3 - condiții pentru obținerea unui loc de parcare de reședință - atribuirea locurilor se face doar pentru autovehiculele ale căror numere de înmatriculare nu figurează înregistrate în Sistemul Informatic de Gestionare a Parcărilor din Sectorul 3 (GIS) cu un alt loc de parcare și sunt înmatriculate pe teritoriul României – așadar aici nu contează dacă adresa din buletinul chiriașului figurează și pe talonul mașinii, câtă vreme mașina are număr de Ro și pentru ea nu s-a mai cerut vreun alt loc de parcare în sectorul 3. Chiriașul trebuie să aibă totuși domiciliul sau reședința în acel imobil din sectorul 3;
Sectorul 4 – condiții pentru obținerea unui loc de parcare de reședință - Se pot atribui locuri în parcajele de resedință numai pentru persoana care face dovada că are domiciliul/reședința/sediul social în imobilul căruia îi este arondată parcarea de reședință și are în posesie un autoturism înmatriculat în România – idem ca și la sectorul 3, nu degeaba sunt prieteni primarii.
Sectorul 5 – condiții pentru obținerea unui loc de parcare de reședință - Se pot atribui locuri în parcajele de resedință numai pentru persoana care face dovada că are domiciliul/reședința/sediul social în sectorul 5 și are în posesie un autoturism înmatriculat în România. Prin excepție se pot atribui locuri de parcare și persoanelor care nu au domiciliul/reședința în zona în care solicită locul de parcare, dar fac dovada că dețin un imobil (cu contract de vânzare-cumpărare);
În sectoarele 4 și 5, cetățenii străini sau cu dublă cetățenie, care au autovehiculul înmatriculat în România, pot închiria un loc de parcare doar dacă dețin în proprietate un imobil în Sectorul 4 sau în 5 și au reședința acolo, doar pentru perioada de valabilitate a reședinței;
Sectorul 6 - condiții pentru obținerea unui loc de parcare de reședință - locurile de parcare pot fi atribuite numai pentru autoturisme înmatriculate în București cu ITP si RCA valabil, mașini proprietate personală, în leasing sau în comodat. Așadar aici chiriașul trebuie să aibă musai domiciliul în București, ca să-și poată înmatricula și mașina aici. Sau să folosească o mașină în leasing sau comodat, dar neapărat înmatriculată în Capitală. Nu merge, de exemplu, să fie un student care folosește mașina părinților, înmatriculată în alt oraș. Practic, în sectorul 6 pare a fi cel mai greu pentru un chiriaș să obțină un loc de parcare, din cele 44.000 de locuri de parcare existente.
Se poate spune că chiriașii sunt discriminați, că deși plătesc chirie și ar trebui să beneficieze de aceleași drepturi ca și proprietarii, ei obțin totuși mai greu un loc de parcare în jurul blocului. Așa ar fi, dacă locurile de parcare ar fi pentru câți șoferi avem. Cum nu sunt, însăși sistemul de închiriere a locurilor de reședință este unul relativ feudal, în care numai niște premianți reușesc să se încadreze. Iar chiriașii vin pe ultimele locuri, după ce se îndestulează proprietarii cu locurile existente.
Citiți mai multe despre regulile de parcare ale sectoarelor.