Stiri, articole, comunicate
26.860 vizite

Ce trebuie să știi dacă vrei să-ți dai demisia

Dacă te-ai gândit să demisionezi, îți spunem când e momentul să faci asta și cum să procedezi ca să împaci și Codul Muncii, dar și pe cel de conduită, ce trebuie să știi despre preaviz sau ce se întâmplă cu zilele de concediu rămase.

 

 

undefined

Ți s-a întâmplat de multe ori să-ți spui atunci când pleci de la serviciu: „Nu mai pot, gata, asta e ultima zi!"?. Ei bine, aceasta este o reacție nervoasă, iar specialiștii în resurse umane au constatat că nu puține sunt situațiile în care salariații demisionează fără a se gândi bine înainte.

Conform studiilor de exit interview (interviu de final), mai mult de jumătate dintre deciziile de a demisiona (61%) sunt luate în momente emoționale, fără a se încerca găsirea unor soluții", spune Leonard Rizoiu, expert HR (leoHR).

„Fie că factorii țin de superiorul ierarhic, de colegi, de încărcare sau volum de muncă, de cele mai multe ori angajatorul află despre aceste situații după ce angajatul a luat decizia de a demisiona și nu înainte." Expertul recomandă ședințele unu la unu cu superiorul ierarhic, dar și ușa deschisă a departamentului HR pentru a remedia problemele din vreme și pentru a reduce astfel fluctuația de personal.

De ce nu e recomandat să demisionezi impulsiv?

„Dacă ești un jumper - așa sunt denumiți cei care își schimbă foarte des serviciul fără motiv - care a avut 3 joburi în ultimii 2 ani, va trebui să ai explicații foarte bune la interviul de angajare la noul loc de muncă". Una dintre abilitățile importante pe care le caută angajatorii în prezent este stabilitatea, carevasăzică vor oameni care să rămână pe termen lung, nu din aceia care se angajează la repezeală după ce demisionează la nervi. Leonard Rizoiu spune că „trecerea de la un loc de muncă la altul la fiecare 1-2 ani e privită ca ceva de evitat din perspectiva angajatorului."

Asta nu înseamnă că trebuie să înduri orice la jobul actual. Dacă mediul de lucru este unul toxic (și aici nu ne referim la substanțe periculoase, ci la un manager abuziv, care nu știe să se impună decât prin amenințări, de exemplu), dacă nu mai ai viață personală, dacă nu îți este apreciată munca, oricât te-ai strădui, dacă șansele tale de a evolua tind spre zero, atunci chiar ai motive temeinice să demisionezi. Dar nu fără a avea un plan de rezervă. 

Având în vedere nu vei beneficia de indemnizație de șomaj (ca în cazul concedierii)...

Înainte de a-ți da demisia, caută-ți un job nou

Pe Anuntul.ro avem zilnic foarte multe locuri de muncă disponibile, așa că te încurajăm să folosești platforma pentru a intra în contact cu oportunitățile de carieră. Sfat: Nu trimite CV-ul la întâmplare. Leonard Rizoiu recomandă să analizezi în detaliu anunțurile de angajare și să te asiguri că jobul ales este potrivit nevoilor tale, dar și că ai specializarea și experiența necesare pentru a-l obține. 

Îți poate fi respinsă demisia?

Conform Codulului Muncii (art. 81), „prin demisie se înțelege actul unilateral de voință a salariatului care, printr-o notificare scrisă, comunică angajatorului încetarea contractului individual de muncă, după împlinirea unui termen de preaviz".  Asta înseamnă că tu, în calitate de salariat, parte a contractului individual de muncă încheiat pe perioadă nedeterminată/determinată/full time/part time (pe care sperăm că l-ai semnat la angajare), ai dreptul să încetezi raportul de muncă fără să ceri voie șefului, iar el trebuie să-ți accepte decizia și să o înregistreze în REVISAL (Registrul de Evidență a Salariaților). În caz contrar poate fi fi sancționat cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei.

Cum îți dai demisia ca la carte?

  • Programează-ți o ședință față în față cu angajatorul și anunță-l despre decizia ta de a părăsi compania. Păstrează un ton calm și folosește un limbaj civilizat.
  • Oferă-i un feedback la plecare. Deși Codul Muncii menționează că ai dreptul să-ți dai demisia fără să motivezi decizia ta, Leonard Rizoiu transmite că feedbackul este foarte important, deoarece compania poate transforma pierderea ta într-un câștig de informații". În cadrul unui exit interview poți spune, de exemplu, ce ți-a plăcut, respectiv ce nu ți-a plăcut la locul de muncă, cum a fost relația cu colegii, ce ai îmbunătăți la jobul pe care urmează să-l lași în urmă, dacă ai recomanda compania unui prieten, ce anume te-a făcut să-ți cauți un alt serviciu etc. Fii sincer, dar nu negativist.
  •  Formulează în scris demisia pentru ca aceasta să fie validă. Demisia verbală, neconcretizată  într-un înscris, sau demisia tacită nu au valoare juridică. Chiar dacă cererea de demisie poate fi trimisă și prin fax, e-mail sau cu poșta-n plic, e o dovadă de respect și de bun-simț să o prezinți personal angajatorului tău.
  • Ai grijă ca cererea de demisie să fie concisă și formală. Este de-ajuns să menționezi numele și funcția din care demisionezi, precum și că vei pleca începând cu data „cutare", ținând cont de perioada de preaviz trecută în contractul de muncă. Nu te apuca să scrii tot ce ai pe suflet, oricât de trist, dezamăgit sau furios ai fi. Emoțiile trec, însă documentul oficial rămâne în REVISAL. Iată cum ar trebui să arate un formular de demisie:

Nr. înregistrare: ............./………………..

 DEMISIE

 

Subsemnatul/a………………………………………., domiciliat/ă în…………………., strada………………………………………, posesor/oare a CI seria…………… nr.………………….., identificat/ă prin CNP ………………, având funcția de ………………., în compania/ firma SC……..…SRL, vă comunic prin prezenta cerere să luați act de încetarea contractului de muncă cu numărul……………. prin demisie începând cu data de……………….

Prezenta cerere este realizată având în vedere specificațiile legale, în conformitate cu art. 81 din Codul Muncii.

Cererea de demisie respectă termenul de preaviz stabilit în cadrul contractului de muncă și anume de…………zile.

 

Data

Semnătura

 

  • Nu transmite mesaje defăimătoare la adresa companiei, șefilor, colegilor nici în privat, nici pe Social Media și nici nu-i „cânta" pe la următoarele interviuri. Este de departe cel mai puțin recomandată strategie", spune specialistul în HR. „Poate doar angajatului în cauză nu i s-a potrivit mediul de lucru respectiv și nu trebuie să transformăm experiența lui în regulă generală. Iar dacă au fost abuzuri la job, există autorități competente, care pot face anchete."
  • Anunță-i și pe colegi de plecarea ta (dar după ce ai semnat cererea de demisie) și oferă-te să-i ajuți pe cei care-ți vor prelua activitățile. 
  • Lasă toate lucrurile în ordine, de la sarcinile pe care trebuie să le termini, până la a șterge din computerul, laptopul și telefonul de serviciu toate mail-urile personale, parolele, fotografiile tale etc.
  • Respectă termenul de preaviz. Perioada de preaviz este cea convenită de tine și angajator în contractul individual de muncă sau, după caz, cea prevăzută în contractele colective de muncă și poate fi de:
  1. maximum 20 de zile lucrătoare dacă ai avut o funcţie de execuţie și...
  2. maximum 45 de zile lucrătoare dacă ai ocupat o funcţie de conducere.

Perioada se calculează începând din a doua zi lucrătoare de la data depunerii demisiei tale.

Atenție! Numai angajatorul poate renunța la preaviz, întrucât e un privilegiu al său. Deci nu e indicat să-ți dai demisia și să nu te mai prezinți a doua zi la serviciu, fiindcă ai putea aduce prejudicii șefului. Acesta îți poate desface disciplinar contractul de muncă din pricină că absentezi nemotivat.

Totuși... „dacă angajatorul spune că poți să nu mai vii la lucru chiar de a doua zi, înseamnă că intră în vigoare articolul 55, litera b din Codul Muncii și plecarea ta se face cu acordul părților”, explică Leonard Rizoiu.

De asemenea, NU trebuie să stai în preaviz:

- dacă angajatorul nu-și îndeplinește obligațiile din contractul de muncă (salariul nu ți-a mai fost plătit de mult sau nu ți-au fost plătite orele muncite în zilele libere legale, de exemplu). În acest caz, poți rupe ușa" firmei chiar în secunda doi fără să te uiți în urmă, iar ulterior poți apela fie la Inspectoratul Teritorial de Muncă, fie direct la instanță pentru soluționarea litigiului.

- dacă ești în perioada de probă. Articolul 31, alineatul 3 din Codul Muncii spune că în perioada de probă sau la sfârșitul ei, raportul de muncă poate fi încheiat printr-o simplă notificare, fără preaviz.

- dacă ai fost în concediu de creștere a copilului și te-ai hotărât sa demisionezi la întoarcere.

În perioada de preaviz, programul de lucru, sarcinile, drepturile și obligațiile sunt la fel ca în perioada derulării contractului individual de muncă.

Dacă ai rămas cu zile de concediu de odihnă neefectuate, le poți lua în perioada preavizului, dar cu acordul șefului. În cazul în care acestea nu se pot lua, atunci trebuie să fie compensate în bani. Iar dacă e nevoie să-ți iei vreun medical, trebuie să știi că în timpul acestuia preavizul se suspendă și se reia după ce se termină concediul.

  • Nu uita de acte după demisie! Înainte să pleci, șeful trebuie să-ți elibereze următoarele documente:

- adeverința care să ateste activitatea desfășurată în cadrul companiei, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate;

- extrasul din REVISAL;

- adeverința privind zilele de concediu medical pe care le-ai avut în ultimele 12 luni, defalcate în funcție de tipul lor (incapacitate temporară de muncă/risc maternal/îngrijirea copilului bolnav);

- dovada stagiului de asigurare în sistemul public de sănătate din ultimele șase luni;

- nota de lichidare, din care să reiasă că nu mai ai datorii către angajator sau, după caz, că ai predat bunurile firmei de care ai beneficiat cât ai fost angajat acolo (ex. telefon, laptop de serviciu etc.).

Ține bine de hârtiile astea, căci sunt mari șanse că viitorul angajator să îți ceară o parte din ele.

  • Nu trânti ușa în urma ta, ci las-o întotdeauna deschisă.
Autor: Raluca Cincu