Află care sunt cele mai fiabile mașini
Există mașini care nu se strică niciodată? Ce înseamnă o mașină fiabilă? Cine ar trebui să ne spună care sunt cele mai bune mașini în România; Cum s-a ajuns de la cazane la testarea mașinilor, în Germania; Cum e parcul auto din România
Se pare că nu toți oamenii își cumpără mașini după aspect, culoare, modă sau preț, ci și după rezultatele următoarelor căutări pe Google: „mașini fiabile” sau „mașini care nu se strică niciodată”. Cinste lor, că vor să aleagă informați și responsabil, nu doar impulsiv, doar că listele cu mașini afișate în urma acestor căutări sunt la fel de înșelătoare ca prognoza meteo. Nu există mașină care nu se strică niciodată (cel puțin în condițiile de trafic din România), așa cum nici babă frumoasă și copil cuminte nu prea întâlnești, dar pentru că oamenilor le plac listele și clasamentele, li se oferă ceea ce vor.
Ca să fim cinstiți, am pornit în documentarea acestui text cu cele mai bune intenții, adică acelea de a afla care sunt mașinile fiabile ale momentului, pentru că până la urmă e firesc să te ghidezi după fiabilitate în orice achiziție. N-am reușit, și vom arăta mai jos de ce.
Există mașini care nu se strică niciodată?
Da, dacă le ții în garaj la o bătrânică și nu le pornești niciodată. Altfel, ca orice mecanism, și mașinile cele mai bune ajung la momentul în care refuză să mai răspundă la cheie. Mai ales dacă nu au fost exploatate corespunzător.
Totuși, tehnologia a evoluat suficient de mult, iar anumite industrii pot pretinde că produc mașini care se strică atât de rar încât ai impresia că nu se strică de fapt niciodată. Oricine în ziua de azi se așteaptă ca mașina, pe care dă un portbagaj de bani sau pentru care își amanetează viața pe un credit, să nu facă probleme în primele 90 de zile sau în primii trei ani. Cam asta e și garanția oferită de producător.
Cine are mașină, însă, mai știe și o altă vorbă românească: ți-ai luat mașină, ai intrat la stăpân. Adică vei munci ca să ai bani s-o întreții. Sunt rare spre inexistente situațiile în care îi pui doar benzină/motorină și lichid de parbriz. Iar dincolo de reviziile anuale (la cele mai vechi) sau la doi ani (la cele noi), piesele care se înlocuiesc cel mai des ar fi acestea:
- Alternatorul (cel care menține bateria mașinii încărcată și trimite energie la sistemul electric);
- Filtrele (de aer, de habitaclu);
- Cureaua de distribuție;
- Bateria;
- Plăcuțele de frână;
- Suspensiile;
- Bucșele și alte articulații;
- Amortizoarele;
- Bujiile și becurile;
- Apoi diversele pompe - de combustibil, de apă etc;
Iar evoluția tehnicii are aici și un dezavantaj. Acela că motoarele și mecanismele mașinii sunt atât de încapsulate încât nu mai merge să le desfaci în fața blocului și să le repari după ureche, cum făceai cu Dacia sau Oltcit-ul, ci e musai să ajungi la un service, de preferință autorizat. Dacă se întâmplă să fii și atehnic la volan (cum suntem mulți) și să se aprindă un beculeț pe bord sau, Doamne ferește, să nu mai pornească de pe loc, lucrurile se complică și mai mult.
Așadar, când vedeți articole care vă amăgesc din titlu cu „top mașini care nu se strică niciodată” să știți să nu dați click.
Ce sunt mașinile fiabile
Conform Dex, fiabil înseamnă „care prezintă siguranță în funcționare (în condiții date și într-un timp dat)”. Deci în niciun caz „mașină care nu se strică niciodată”. Nici în engleză „reliable car” nu înseamnă mașină care nu se strică niciodată, ci o mașină bună, de calitate, de încredere, capabilă de performanțe.
Așadar, cum definim o mașină fiabilă, de încredere, de calitate?
- După consumul de combustibil – să fie cât mai mic, deci să fie economică;
- După numărul de reparații într-o perioadă dată - de regulă oamenii vor să nu se strice măcar în perioada de garanție, dar și dincolo de ea, eventual s-o lase și moștenire lu ăla micu, iar dacă e musai de înlocuit o piesă aia să nu te coste încă un credit;
- După numărul de stele Euro NCAP – adică clasa de siguranță pe care le-o oferă pasagerilor. Dar și aici s-a stabilit că testele se fac având în vedere șoferii bărbați, nu și femeile, iar din cauza asta femeile au cu 73% mai multe șanse de a fi rănite grav sau de a muri într-un accident frontal decât bărbații și de trei ori mai multe șanse de a suferi răni;
În fine, dacă despre consum și stele afli încă de la achiziție, pentru că producătorii se mândresc cu ele și uneori poate mai și exagerează, din rațiuni de marketing, despre cât de des se va strica mașina în exploatare nu-ți rămâne să afli decât conducând-o pe drumurile patriei.
Cine ar trebui să ne spună care sunt cele mai fiabile mașini în România
Aici intră în scenă diverși influenceri sau chiar „specialiști” care vor face top-uri și vor explica doct niște informații pe care de fapt nu le au. În realitate ar trebui să intre în scenă adevărații specialiști, care să pună la dispoziția publicului informații corecte, bazate pe studii și statistici relevante, cum ar fi:
- Asociația Service-urilor din România (ASSAI) sau Asociația Specialiștilor Auto din România (ASAR) – să publice periodic care sunt mărcile cele mai prezente în atelierele de reparații și cu ce defecțiuni;
- Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR)– să ne spună care sunt sumele plătite pentru reparații și pentru ce mărci;
- Registrul Auto Român (RAR) – să ne spună care sunt mărcile găsite cel mai des cu defecte (dacă nu ne spun service-urile);
- Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor (ANPC)– să ne spună ce defecțiuni au reclamat consumatorii și ce sancțiuni a dat autoritatea producătorilor sau comercianților (e drept că pe site-ul ANPC se găsesc raportările voluntare ale producătorilor care anunță rechemarea unor modele, dar astea sunt accidente);
În România, instituțiile enumerate mai sus nu furnizează astfel de informații pe site-urile lor, așadar dacă sunteți un consumator oarecare și vreți să știți care sunt cele mai fiabile mașini rulate în România, cinstit, ca să vă cumpărați o mașină, nu aveți de unde să luați aceste informații coroborate pentru a ajunge la un clasament și să alegeți în cunoștință de cauză.
Cum s-a ajuns de la cazane la testarea mașinilor, în Germania
Există în schimb astfel de informații analizate și furnizate de instituțiile altor țări, cum ar fi TÜV Germania. Simplist, la noi se spune că TÜV este instituția care face ITP-uri în Germania, dar este mai mult decât atât. Este o asociere de organizații care analizează, testează și certifică cam tot ce ține de echipamente tehnice în Germania și Austria. Povestea spune că TÜV s-a născut acum 200 de ani din dorința de a preveni accidentele cauzate de explozia boilerelor. 20 de deținători de boilere din Baden s-au asociat și au format Societatea de Supraveghere și Siguranța Cazanelor cu Aburi. Producătorii de boilere s-au supus de atunci, voluntar, testărilor și certificării prin noua asociație și în timp, pentru că asta a demonstrat că previne accidentele, supravegherea s-a extins și asupra altor sisteme tehnologice, inclusiv la motoarele cu combustie. Statele (Germania și Austria) au investit această organizație, care are peste 18.000 de angajați și mai multe filiale, cu competența de a verifica și certifica conformarea la diversele normative tehnice. Există un TÜV și în România.
Anual TÜV Germania dă publicității rezultatele testărilor pe care le face asupra a milioane de mașini aflate în circulație în Germania și Austria și face un clasament al fiabilității în urma deficiențelor constatate.
Clasamentul celor mai fiabile mașini second hand Germania
Acum că am aflat și de unde vine expresia „cazane pe roți”, haide să vedem și clasamentul celor mai fiabile mașini în 2023, din punctul de vedere al germanilor:
Pentru ca o mașină să fie inclusă în raportul TÜV, inspectorii trebuie să examineze câteva mii de vehicule din aceeași marcă, altfel statistica nu ar fi relevantă. TÜV a evaluat aproximativ 9,6 milioane de inspecții tehnice pentru autoturisme în perioada iulie 2021 – iunie 2022 și a grupat defectele constatate la cele 226 de modele de vehicule examinate în cinci categorii de vârstă, astfel (procentele de pe coloana trei reprezintă cât la sută din vehiculele examinate au avut deficiențe):
2-3 ani |
2,0% 2,3% 2,3% |
|
4-5 ani |
2,7% 4,1% 4,5% |
|
6 – 7 ani |
3,5% 7,2% 7,3% |
|
8-9 ani |
4,6% 9,4% 10,3% |
|
10-11 ani |
6,6% 11,6% 12,2% |
Așadar, raportat la vechime, pare că cele mai fiabile mașini sunt Porsche, Audi și Mercedes. Mă rog, pentru piața germană. La capătul celălalt al clasamentului le găsim pe cele mai accesibile și omului de rând, să zicem chiar din România:
2-3 ani |
11,6% 10,8% 9,4% 9,4% |
|
4-5 ani |
18,0% 17,1% 16,7% |
|
6 – 7 ani |
24,4% 24,4% 23,8% |
|
8-9 ani |
32,9% 31,1% 28,4% |
|
10-11 ani |
36,4% 35,9% 35,6% |
Același raport TÜV mai spune că siguranța tehnică a mașinilor pe drumurile din Germania s-a deteriorat. Că una din cinci mașini verificate (adică 20,2 % dintre vehiculele prezentate în service-uri) a eșuat inspecția principală (adică ITP-ul lor) cu „defecte semnificative” sau „periculoase”. În 2021 fusese doar 17,9 la sută, deci e o creștere spectaculoasă pentru Germania. Proporția vehiculelor cu defecte minore a crescut și ea, până la 10,7 %. Adică cu 1,6 puncte mai mult decât în anul precedent.
Cum e parcul auto din România
Comparativ, în România aflăm că din controalele efectuate de RAR în 2022 pe șoselele patriei (căci probabil alea care se duc la ITP trec examenul dacă reușesc să se urce pe rampă) 45,02% dintre ele aveau deficiențe tehnice majore sau periculoase. Deci aproape jumătate!
Cele mai multe neconformități au fost constatate la:
- instalația electrică de iluminare-semnalizare (27,62%) – cine circulă noaptea prin România știe;
- emisiile poluante (22,65%);
- punți, jante, anvelope și suspensie (13,86%);
- vizibilitate (12,6%)
- șasiu și elemente atașate șasiului (11,85%).
S-au găsit neconformități și la sistemul de frânare și la sistemul de direcţie, iar unele aveau chiar certificate ITP false. Procentul de mașini cu deficiențe a fost găsit mai mare în zona București Ilfov - 78,6% aveau neconformități tehnice sau legate de acte și 24,56% erau în pericol iminent de accident.
Deși RAR atrage atenția, în acel comunicat, că cifrele nu reflectă situația întregului parc auto, pentru că inspectorii au oprit mai ales mașinile suspecte, nu știm dacă mai merită să vorbim despre fiabilitate pe aceste meleaguri, cu un astfel de procent de mașini cu defecte, aflate în circulație, decât în măsura în care probabil multe dintre mașinile care formează parcul auto din România sunt foste „fiabile” din Germania.
De altfel nu se poate nega că o influență semnificativă asupra parcului auto o are, pe lângă puterea financiară a posesorilor auto, și starea infrastructurii. Una e să circuli prin gropile noastre și alta e să rulezi pe autostrăzile din Germania. Cu siguranță nemții nu schimbă suspensiile atât de des.
La așa infrastructură, așa parc auto. Parcă e și păcat să-l înnoiești, nu? Suntem pe locul patru în UE, ca vechime a parcului auto, după Polonia, Estonia, Finlanda, cu 28,3% din parcul auto mai vechi de 20 de ani.
Clasamentul american al fiabilelor
O altă instituție cunoscută pentru testele și clasamentele de fiabilitate este Consumers Report, o organizație neguvernamentală din SUA, care colaborează cu autoritățile americane ca să furnizeze astfel de informații consumatorilor americani. În acest video găsiți un clasament al primelor cinci mașini din punct de vedere al fiabilității, costurilor de reparații și întreținere, realizat de americanii de la Consumers Report:
- Toyota
- Lexus
- BMW
- Mazda
- Honda
Dar dacă vreți să aprofundați subiectul, găsiți aici mai multe detalii și mărci.
Pentru diverse oferte de mașini noi sau second hand vă invităm să studiați și oferta de pe anuntul.ro. Nu se știe de unde sare fiabila!