Cutie de viteze manuală sau automată - ce trebuie să știi înainte de a alege
Cutie manuală versus automată: diferențe, plusuri și minusuri * Ce tip de transmisie preferă viitorii șoferi * Poți conduce o manuală după ce ai făcut școala de șoferi pe automată?
Atunci când vrei să cumperi un autoturism, fie el nou sau second hand, pe lângă faptul că ai de ales între mai multe tipuri de caroserii, de motor, de tracțiune, culoare (asta este mai degrabă o dilemă a doamnelor) etc., mai trebuie să te gândești și la tipul de transmisie: manuală sau automată?
Îți arătăm care e diferența dintre cele două, care sunt plusurile și minusurile fiecăreia, rămânând ca tu să o alegi pe cea potrivită nevoilor tale.
Diferența dintre o „manuală" și o „automată"
Principala diferență constă în modul în care e acționată cutia de viteze.
În cazul autovehiculelor cu transmisie manuală, șoferul este cel care schimbă vitezele. Mașinile au trei pedale (ambreiaj, frână și accelerație), iar pedala de ambreiaj trebuie acționată de fiecare dată împreună cu maneta de viteze pentru a porni de pe loc, pentru a trece într-o treaptă superioară sau inferioară sau la plecarea din rampă.
În schimb, cutia automată cuplează singură vitezele, astfel că autovehiculele cu acest tip de transmisie au doar două pedale: frâna și accelerația.
Iar dacă la manuale cutia de viteza este prevăzută cu 4, 5 sau 6 viteze + marșarier dispuse perpendicular, maneta sau butonul de comandă al unei cutii automate are butoanele R (Reverse - marșarier), P (Park - parcare), D (Drive - pentru a porni și a conduce), N (Neutral - neutru, punctul mort) și, în cazul modelelor sport, S.
Mașină cu cutie de viteză automată versus manuală - plusuri și minusuri
Pentru a face o comparație în ceea ce privește avantajele și dezavantajele celor două tipuri de transmisii, vom porni de la următoarele criterii: factorul economic, fiabilitatea, confortul, siguranța, condusul pe timp de iarnă/aderența sau performanța.
- Prețul de achiziție. Un autoturism cu transmisie automată este ceva mai scump decât unul cu cutie manuală și asta reprezintă un dezavantaj pentru noi, românii, care ne uităm în primul rând la bani atunci când vrem să ne cumpărăm o mașină. Avantaj: manuala.
- Prețul reparațiilor. Întreținerea și repararea unei mașini cu transmisie automată sunt mai scumpe. O mașină automată are un mecanism mai complex, așadar te vor costa ceva mai mult piesele și intervenția mecanicului auto. De asemenea, uleiul de transmisie si filtrul trebuie sa fie înlocuite des (nu ocazional, ca la manuală). În comparație cu o transmisie automată, o transmisie manuală este ușor de întreținut și nu necesită consumabile și piese de schimb costisitoare. Avantaj: manuala.
- Consumul de combustibil. Mașinile automate mai vechi au un consum mai mare la suta de kilometri, deoarece și schimbarea treptelor se face la o turație mare. Cutiile automate de ultimă generație, în schimb, reușesc să scoată un consum mai mic decât în cazul celor manuale, pentru că sunt asistate de computere care știu exact când să facă schimbarea treptelor în funcție de accelerație. Avantaj: manuala, dar și cutia automată de ultimă generație.
- Confortul la condus. La automată nu ai grija ambreiajului, iar schimbarea treptelor de viteze o face mașina. Lucru minunat în traficul aglomerat al orașelor mari, unde, dacă ești la volanul unei manuale, trebuie să apeși pedala de ambreiaj de sute de ori pe zi. Dacă ești un șofer neexperimentat, vei putea să te deplasezi mai ușor cu o automată, fără smucituri. Tot cu automata scapi și de situația jenantă de a ți se opri motoru-n drum când ți-e lumea mai dragă. De asemenea, acest tip de transmise este ideal pentru persoanele care au dizabilități locomotorii. Deci avantaj clar: automata.
- Siguranța. Este adevărat că atunci când conduci o manuală deții controlul asupra mașinii, dar aceasta poate fi, în unele situații, mai nesigură decât una automată. De exemplu, când mergi la deal. Dacă vrei să pleci de pe loc, riști să te duci în spate dacă mașina nu e dotată cu asistență la pornirea în rampă. Același lucru se întâmplă și dacă ești cu autoturismul pe marginea unui șanț. Cu o cutie automată nu ai niciodată teama că vehiculul o va lua la vale după ce ridici piciorul de pe frână.
- Performanța. O cutie automată de ultimă generație este mult mai performantă ca una manuală, pentru că timpul de schimbare a vitezelor este mai rapid. De aceea mai toți producătorii de mașini de... fițe (ex. Ferrari, Lamborghini) au disponibile doar cutii automate pe modelele lor.
- Condusul pe timp de iarnă, în condiții de noroi și off-road. Este mai ușor să conduci o mașină manuală pe suprafețe alunecoase sau pe teren accidentat. Cu o automată este mult mai complicat să ieși din zăpadă sau noroi, pentru că nu mai poți să o turezi manual și să îi creezi balans, iar uleiul de transmisie se poate supraîncălzi.
- Fiabilitatea. Deși umblă vorba că mașinile cu transmisie automată ar fi mai puțin fiabile decât cele manuale, în realitate nu tipul cutiei de viteze contează, ci felul în care ai grijă de autoturism. Dacă se respectă programul de revizii periodice și se conduce mașina cum trebuie, nu va ceda nici kitul de ambreiaj la manuală și nici nu se vor strica plăcuțele de frână pe puntea față atât de des la automată. Atenție! Dacă te hotărăști să îți iei o mașină la mâna a doua cu transmisie automată, fii foarte atent la ce cumperi. Trebuie să mergi cu ea la verificări înainte de a bate palma cu proprietarul pentru a ști numărul real de kilometri și cât de bine a fost întreținută din punct de vedere tehnic. Nu de alta, dar daca ai ghinionul să iei una cu defecțiuni grave la cutia de viteze, e bine să știi că înlocuirea acestul element-cheie face cât o... mașină cu transmisie manuală mai ieftină.
Permis pentru cutie automată sau manuală - ce preferă viitorii șoferi?
„Majoritatea celor care se înscriu la o școală de șoferi preferă să se pregătească pentru a da de carnet pe o manuală", spune domnul Ilie Marinescu, instructor al școlii de șoferi Soft Drive din București. O dată pentru că tipul acesta de cutie de viteze este momentan cel mai des întâlnit în România, dar și pentru că există încă ideea preconcepută că nu deții controlul îndeajuns pe o mașină automată și „nu ești considerat șofer adevărat dacă nu știi să amesteci în benzină sau motorină”.
Însă reprezentantul școlii de șoferi e de părere că mașinile cu transmisie manuală vor pierde teren în fața celor automate pe viitor și asta pentru că noua generație de șoferi își dorește mai mult confort și mai puțin stres la volan. Oricum viitorul este al electricelor și hybridelor, iar acestea vin dotate doar cu transmisie automată (până și reprezentanții Mercedes au anunțat că, începând cu 2023, nu vor mai produce autoturisme cu cutie de viteze manuală).
„Cei mai mulți cursanți care optează pentru automată sunt din generația Z (tinerii cu vârsta între 18 și 25 de ani) și milenialii (cei născuți după 1980, care sunt mai deschiși la schimbare)", spune instructorul auto. Raportându-ne la aceste informații, am putea spune că generația Alpha (reprezentată de cei născuți din 2010 încoace) va afla doar din poveștile bunicilor că, „pe vremea lor", schimbarea vitezelor unui autoturism se făcea manual de către șofer.
Tot domnul Marinescu a observat și că, cel mai des, femeile sunt cele care preferă să dea de permis pe automate, pentru că sunt mai ușor de condus (mai ales în condiții de oraș), dar și pentru că doamnele și domnișoarele nu au nimic de demonstrat :).
Poți conduce o mașină cu cutie automată dacă ai făcut școala pe o mașină cu cutie manuală?
În principiu, dacă ești calificat să conduci o manuală, tranziția la un autoturism cu transmise automată ar trebui să fie simplă. Trebuie să ai grijă totuși să nu confunzi din obișnuință pedala de ambreiaj - care nu mai există - cu pedala de frână (mai ales când conduci cu viteză pe autostradă e foarte periculos să se întâmple asta). Carevasăzică când treci de pe manuală pe automată, e bine „să uiți că ai piciorul stâng".
Ai voie să conduci o mașină cu cutie manuală dacă ai făcut școala pe o mașină cu cutie automată - ce spune legea?
E bine să știi că atunci când se obține permisul pentru cutie automată, pe spatele documentului va fi înscris un cod (78) în dreptul categoriei. Acest cod indică faptul că titularul permisului a fost instruit doar pe o mașină cu comandă dublă echipată cu o cutie de viteze automată.
Articolul 16 din Ordinul de Ministru nr. 574/1 aprilie 2005 care spunea că permisele care conţin acest cod 78 pot fi utilizate doar pentru conducerea vehiculelor echipate cu schimbător de viteze automat a fost abrogat ulterior și nu are efecte juridice în prezent. Instructorul auto Ilie Marinescu a transmis că „legislația din România nu prevede sancțiuni pentru șoferii cu permis pe cutie automată care sunt prinși în trafic de polițiști conducând o mașină cu transmisie manuală".
Însă tot dumnealui recomandă conducătorilor auto care doresc să facă schimbarea de la automată la manuală „să participe mai întâi la câteva ore de practică la o școală de șoferi pentru a se putea obișnui cu ambreiajul și schimbătorul de viteze. Ulterior aceștia pot susține un examen de traseu pentru anularea codului 78 de pe spatele permisului (sala nu se mai dă încă o dată)."
În concluzie... care cutie de viteze e mai bună?
Depinde de prioritățile tale, precum și de condițiile în care urmează să conduci autoturismul. Dacă intenționezi să folosești autoturismul într-un oraș aglomerat sau vrei să înveți să conduci mai repede, atunci o mașină automată este mai potrivită. Dacă ești genul care vrea să dețină controlul absolut asupra mașinii și-ti place jocul de pedale ambreiaj-frână-accelerație sau bugetul tău este mai mic, atunci ți s-ar potrivi mai degrabă un autoturism cu transmisie manuală.
Intră pe Anuntul.ro si caută autoturismul potrivit nevoilor tale. Pe lângă marcă, model, an, preț, bifează în criteriile de căutare și tipul de cutie de viteze dorit: manuală sau automată.
Drumuri bune!
10.641 vizualizari Autor Raluca Cincu 06.06.2023