Badita & Pop - Societate Civila de Avocatura Bucuresti
Mediere
Medierea - metoda de solutionare alternative a litigiilor.
Solutionarea alternative a litigiilor (ADR - Alternative Dispute Resolution) reprezinta un ansamblu de mecanisme extrajudiciare care permit rezolvarea conflictelor aparute intre parti, in afara salii de judecata, notiune aparuta ca o reactie la neajunsurile sistemului clasic de rezolvare a diferendelor prin intermediul instantelor de judecata.
Unul din mecanismele de solutionare alternativa a litigiilor este medierea.
Medierea este o procedura eminamente confidentiala, in care partile unui conflict apeleaza la asistenta unui mediator neutru, impartial pentru a rezolva conflictul dintre ele, prin negociere, in baza unui acord de mediere care reprezinta rezultatul vointei partilor.
Medierea este un proces structurat, voluntar, care faciliteaza solutionarea conflictelor dintre parti, punand accent pe interesele partilor, nu pe aspectele juridice ale conflictului.
De asemenea, principiile care guverneaza medierea sunt impartialitatea, neutralitatea si deplina confidentialitate.
Rolul mediatorului este de a inlesni negocierile, de a asista partile in luarea deciziilor in scopul identificarii solutiei reciproc convenabile si de durata dintre toate solutiile si optiunile pe care, in acest cadru, le vor gasi chiar partile.
Misiunea principala a mediatorului este aceea de a depune tot efortul, folosindu-si priceperea pentru a sprijini partile sa ajunga la un acord.
De-a lungul procesului de mediere se vor desfasura atat sesiuni comune, cat si sesiuni separate cu fiecare dintre parti, daca este cazul.
Avantajele medierii pentru sistem
In fiecare an, in instantele romanesti se solutioneaza aproximativ 2 milioane de dosare. Cum medierea se poate aplica in orice cauza ce tine de materia civila si doar partial in materie penala, teoretic aproximativ 80% din dosarele aflate pe rolul instantelor ar putea fi solutionate prin mediere.
Asadar, pentru cauzele solutionate prin mediere mai inainte de sesizarea instantei se va obtine in timp o scadere a numarului dosarelor aflate pe rolul instantelor. Intr-un final, aceasta va conduce la reducerea substantial a timpului necesar solutionarii dosarelor aflate pe rol.
Pentru cauzele solutionate prin mediere in timpul proceselor, judecatorii nu vor mai trebui sa isi motiveze in mod detaliat solutiile, limitandu-se la a lua act de acordul partilor. Evident, in acest caz exercitarea cailor de atac nu si-ar mai gasi rostul, ceea ce va duce si la scaderea numarului de dosare aflate pe rolul instantelor de control judiciar.
In toate situatiile, judecatorii vor castiga timp pentru a studia mai mult si mai bine celelalte dosare si legislatia aplicabila lor. Aceasta va conduce, inevitabil, la o scadere a timpului de solutionare si la o crestere a calitatii actului de justitie in dosarele in care este necesara cu adevarat interventia unui magistrat pentru lamurirea situatiei de fapt si de drept in cadrul unui litigiu.
Pentru sistem, aceasta va presupune reducerea de catre stat a unor cheltuieli sau, poate, alocarea lor mai judicioasa pentru dosarele ramase pe rol.
Pentru societate in ansamblu, medierea ar putea in timp duce la cresterea gradului de tolerare a comportamentelor neconvenabile si la un alt nivel de solutionare a litigiilor.
Avantajele medierii pentru parti
Justitia romana sufera de problema lipsei de jurisprudenta unitara. Datorita legislatiei deficitare dar si a unei exacerbari a rolului judecatorului in interpretarea legii, nu putine sunt situatiile in care actiuni similare sunt solutionate in mod diferit de judecatori. Oricum, prin intermediul medierii niciuna dintre parti nu este stigmatizata ca perdant.
Medierea se fundamenteaza pe principiul win-win, principiu in conformitate cu care fiecare dintre parti are ceva de castigat si nu exista invinsi. Un punct forte al medierii fata de rezolvarea diferendului prin metoda clasica de solutionare a litigiilor este si celeritatea procedurii.
Legea prevede o anumita taxa de timbru pentru a introduce o actiune in justitie. La aceasta se adauga taxele pentru copierea actelor din dosar, taxele pentru promovarea cailor de atac, onorariile destinate avocatilor pentru fiecare cale promovata.
In situatia in care judecatorii comit erori, procesul trebuie rejudecat de o instanta superioara. Intr-o atare situatie este dificil de estimat cat de mari vor fi cheltuielile totale ale unui justitiabil.
Fata de aceste aspecte este preferabila apelarea la mediator care ar presupune cheltuieli financiare reduse dar, mai ales, reducerea timpului de solutionare a diferendelor si obtinerea unui rezultat multumitor pentru toate partile implicate.
Un alt avantaj al medierii este acela ca intreaga procedura se desfasoara cu respectarea principiului confidentialitatii.
Astfel, daca medierea a avut succes si conflictul a fost solutionat, se incheie un Acord de mediere care consfinteste vointa partilor, iar instanta va pronunta, la cererea partilor, o hotarare de expedient. Conform acestor din urma dispozitii, partile se pot infatisa oricand in cursul judecatii, chiar fara sa fi fost citate, pentru a cere sa se dea hotarare care sa consfinteasca invoiala lor.
Calea medierii duce la posibilitatea identificarii unei solutii care sa satisfaca interesele tuturor partilor si prezinta numeroase avantaje:
- Partile pot ajunge la solutii care sa raspunda nevoilor acestora, avand deplina putere de decizie asupra finalitatii demersului intreprins in cadrul medierii;
- Partile pot negocia obtinerea unei solutii convenabile pentru toti cei implicati in conflict;
- Se evita cheltuielile de judecata, taxele de timbru, onorariile expertilor;
- Se economiseste timp si se evita stresul generat de un litigiu derulat in fata instantei de judecata;
- Se evita expunerea publica a problemelor cu care partile se confrunta;
Potrivit dispozitiilor din Legea nr.192/2006 modificata prin Legea nr. 370/2009, se poate recurge la mediere:
- In orice litigiu de natura civila;
- In orice litigiu de natura comerciala;
- In litigiile de familie: neintelegerile dintre soti privind continuarea casatoriei, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor, precum si orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii, respectiv in legatura cu divortul si cererile accesorii acestuia;
- In litigiile avand ca obiect conflictele din domeniul protectiei consumatorilor: in cazul in care consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unor produse sau servicii defectuoase, a nerespectarii clauzelor contractuale ori a garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si agentii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute de legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
- In materia conflictelor de drepturi in domeniul litigiilor de munca;
- In materie penala: numai in cazul infractiunilor pentru care legea prevede ca raspunderea penala este inlaturata prin retragerea plangerii prealabile sau impacarea partilor.
Medierea poate avea ca obiect solutionarea in tot sau in parte a litigiului.
Legea nr. 370 din 26 noiembrie 2009 aduce schimbari importante Legii medierii (nr. 192/2006). Conform acestei legi, cu incepere din luna martie 2010 judecatorii vor informa partile din proces despre procedura medierii si le vor incuraja sa apeleze la mediere in ideea de a obtine o rezolvare a litigiului in afara salilor de judecata.
Avocatii parteneri ai B&P sunt avizati si autorizati ca mediatori de catre Consiliul de Mediere.
B&P ofera servicii de mediere prin Biroul de mediator avizat si autorizat de catre Consiliul de Mediere conform Hotararii nr.1399/25.01.2009, inregistrat in Registrul Formelor de Exercitare a Profesiei la pozitia 511/27.01.2009.